یزدفردا: استاندار یزد با اشاره به حضور پر رنگ استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو 2024، گفت: در پرتو اقدامات مورد پیگیری، یزد در این نمایشگاه دارای جایگاه بسیار خوب و در زمزه استان های سرآمد و پیشران در حوزه توسعه زنجیره های راهبردی بود.

به گزارش یزدفردا: نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان یزد به ریاست استاندار و با حضور مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت به منظور بررسی مسائل مربوط به صنعت نساجی استان برگزار شد.
 
استاندار یزد در بخش نخست سخنانش با اشاره به حضور پر رنگ استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو 2024، گفت: در پرتو اقدامات مورد پیگیری، یزد در این نمایشگاه دارای جایگاه بسیار خوب و در زمزه استان های سرآمد و پیشران در حوزه توسعه زنجیره های راهبردی بود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه سلامت مردم و صیانت از محیط زیست از اولویت های تیم مدیریتی استان است افزود: یکی از اقدامات انجام شده در این راستا، تصویب ممنوعیت بارگذاری و توسعه صنایع آلاینده و پرآبخواه در محور مهریز - عقدا است.
 
فاطمی با اشاره به صدور سالانه 3 هزار مجوز در محور مهریز_عقدا؛ بدون هیچ قید و شرط و در کوتاه ترین زمان ممکن، اظهارکرد: با تصویب مصوبه مذکور، تعداد مجوزهای صادره در این محور به 1200 مورد رسیده است.
 
استاندار یزد تصریح کرد: تمامی مجوزهای صادر نشده برای این محور در طی دو سال اخیر، مربوط به واحدهای آلاینده و پر آبخواه بوده است.
 
وی در ادامه با اشاره به عزم جدی استان جهت حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان، خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای مورد پیگیری جهت تحقق این مهم، توسعه و رونق فعالیت های صنعت نساجی در استان است.
 
فاطمی صنعت نساجی را صنعت ریشه دار و هویت بخش استان یزد دانست و افزود: با وجود اقدامات بسیار خوب انجام شده در این حوزه در سال های اخیر، اما همچنان بین وضع موجود و وضع مطلوب هدفگذاری شده در سند یزدنوین فاصله وجود دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به دغدغه های مطرح شده در نشست در خصوص پرداخت تسهیلات و تخصیص ارز و مسائل مرتبط با آن، گفت: خوشبختانه مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت نسبت به هموارسازی شرایط مربوط مسائل ارزی، قول مساعد دادند.
 
استاندار یزد با اشاره به اختصاص هزار میلیارد تومان از تسهیلات سفر رئیس جمهور به استان از محل بانک ملی به حوزه بازسازی و نوسازی صنعت نساجی و ماشین آلات آن، گفت: در جریان نشست هایی با مدیرعامل بانک ملی ایران، پیگیری های لازم جهت پرداخت تسهیلات این حوزه انجام شده است.
 
فاطمی در ادامه از اختصاص 30 درصد از تسهیلات تبصره ای سالجاری به بخش نساجی خبرداد و اظهارکرد: این تسهیلات علاوه بر پرداخت به واحدهای بزرگ نساجی، به واحدهای کوچک این حوزه نیز پرداخت می شود.  
 
وی همچنین به مطالبات یکی از فعالین صنعت فرش استان اشاره و خاطرنشان کرد: فراموشی و کم رونقی این صنعت در کشور و حتی استان، قصه پر غصه ای است و سازوکارهای رونق این صنعت در استان و بازگشت آن به روزهای اوج، احصا و در دستورکار قرار خواهد گرفت.
 
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مرکز نوآوری نساجی، گفت: قرارگیری این مرکز در کنار هنرستان نساجی، زنجیره ای برای تربیت نیروی انسانی ماهر و نوآوری های در این حوزه است.
 
فاطمی با بیان اینکه اعتبار لازم برای تکمیل مرکز نوآوری نساجی پرداخت خواهد شد، اظهارکرد: به منظور افتتاح این مرکز تا مهرماه، عملیات تکمیل این پروژه تسریع و توسط مجموعه اتاق بازرگانی تجهیز خواهد شد.
 
استانداریزد در ادامه به مسائل مطروحه در خصوص دهکده نساجی اشاره و خاطرنشان کرد: ظرف مدت 10 روز، محدوده اراضی پیشنهادی برای راه اندازی دهکده نساجی مشخص شود تا پس از بررسی، عملیات اجرایی آن آغاز شود.
 
وی همچنین با اشاره به بهره برداری از معادن از نزدیک 5 دهه گذشته و سابقه بیش از یکصد ساله استان در حوزه نساجی، گفت: با وجود نخبه خیزی یزد و زیست بوم قابل قبول فناوری آن، اما کماکان واردکننده ماشین آلات حوزه معدن و نساجی هستیم.
 
فاطمی در ادامه با اشاره به تفاوت بین صنعت و کارخانه داری، خاطرنشان کرد: مقصود از صنعت نساجی؛ تولید ماشین آلات حوزه نساجی است که نتیجه حرکت در این مسیر، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبگان است.
 
وی به فعالیت برخی از شرکت های دانش بنیان استان در حوزه نساجی و تولید ماشین آلات مورد نیاز این حوزه اشاره و تاکید کرد: حمایت واحدهای نساجی استان از این شرکت ها، سبب توسعه فعالیت های آن ها و رفع بسیاری از نیازهای حوزه نساجی می شود.
 
استاندار یزد در بخش پایانی سخنانش به اهمیت حوزه نساجی و پوشاک از منظر تیم مدیریتی استان، اشاره کرد و از آمادگی استان برای هماهنگی برگزاری جلسات مشترکی با مسئولین کشوری با محوریت صنعت نساجی استان و پیگیری مسائل موجود خبرداد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا